Езотерична психология, Джуал Кхул, А. Бейли, ч1,г1,т1

ЧАСТ ПЪРВА

  1. УВОДНИ ЗАБЕЛЕЖКИ
  2. Трите цели на изучаването на Лъчите.
  3. Определение на думите Живот-Качество-Явление
  4. Изброяване на Седемте Лъча
  5. Функцията на Християнството

ГЛАВА ПЪРВА

УВОДНИ ЗАБЕЛЕЖКИ

  1. ТРИТЕ ЦЕЛИ НА ИЗУЧАВАНЕТО НА ЛЪЧИТЕ
  2. 3] Изследването на Лъчите, както и истинското и дълбоко разбиране на вътрешното значение на учението, ще доведе до три резултата.

А. Ще се пролее значителна светлина върху времената и циклите на разкриващата се историческа панорама. В крайна сметка историята представлява разказ за растежа и развитието на човека от пещерния стадий със съзнание, фокусирано върху животинската природа, до нашето време, когато човешкото съзнание става все по-всеобхватно и ментално, и така до стадий на съвършения Божи син. Това е разказ за постигането от човека на творчески идеи, които оформят човечеството и определят неговата съдба. То рисува драматична картина на прогрес на онези души, чието проявление започва или завършва вследствие на появата или оттеглянето от сцената на даден Лъч. Докато изучаваме, ще открием, че думите в голяма степен затрудняват разкриването на засегнатите реалности и се налага да търсим езотеричната истина, прониквайки отвъд повърхностното значение. Тези Лъчи са в непрестанно движение и циркулация, демонстрирайки постепенна и циклична активност, която свидетелства за нарастваща движеща сила. Те доминират в един период и 4] бездействат в друг, а присъствието на конкретен Лъч, което се усеща в даден момент, определя качеството на цивилизацията, типа форми, образуващи се в царствата на природата, и съответния стадий на осведоменост (състояние на съзнание) на човешките същества, включени в живота във форма по това време. Тези въплътени животи (отново във всички четири царства) ще реагират на специалната вибрация, качество, цвят и природа на съответния Лъч. Проявеният Лъч оказва огромно влияние върху трите тела, съставляващи личността на човека, променяйки ума и емоционалната му природа и определяйки особеностите на физическото тяло.

Осъзнавам, че при предаването на това сравнително ново учение за Лъчите, може да се случи, в желанието си да пролея допълнителна светлина, временно да усложня темата. Но благодарение на експерименти, на лабораторни изследвания на лъчевите особености на хората от психолози и психоаналитици, както и чрез широкото разпространение на новите науки и областите на тяхното приложение, ще постигнем много и учението ще получи потвърждение. Ще се появи нов подход към древните истини и нови методи за изучаване на човечеството. Засега нека се съсредоточим върху точното излагане на информация за Лъчите и да се опитаме да ги класифицираме, охарактеризираме и опишем тяхната природа, цели и действие.

Поради цикличността на своето проявление седемте Лъчи оставят своя отпечатък в многовековната история на човечеството и затова държат ключа към всяко истинско историческо изследване. Такова изследване все още предстои да бъде направено.

Б. Вторият резултат от изучаването на Лъчите ще бъде прецизирането на нашите познания за природата на човека. Съвременната психология, експериментална и академична, е събрала много 5] данни за функционирането на човека, характера на неговите реакции, мощта на мисловния му апарат, качеството на физическия му механизъм, начина на мислене, както и за съвкупността от неговите комплекси, психози, неврози, инстинкти, интуиция и интелектуални нагласи, която той несъмнено представлява. Медицинската психология също ни е дала немало, и научихме, че човешкото същество е изцяло обусловено от инструмента на своето изразяване и може да изрази не повече от това, което му позволяват нервната му система, мозъкът и жлезите. Въпреки това виждаме как някои теории, дори и най-устойчивите, рухват при промяна на условията. Психологията днес обхваща толкова обширна област и има такова разнообразие от школи и толкова тромава терминология, че просто не мога да засягам този въпрос тук.

Светът дължи много на квалифицираните психолози, но ако цялата тази област на мисълта не получи ключова идея, тя ще се срине под собствената си тежест, което ще доведе до появата (вече възникващи) проблеми, комплекси и болести на ума, които са пряко следствие от собствените й методи. Днес разполагаме с обширни и правилни познания за това как човекът действа на физическия план като интегрирана личност и как би могъл да действа при определени условия; обемът на тези познания може да се оцени, като се сравнят с това, което е било известно преди сто или петдесет години. Но всички тези познания са основани главно на изучаването на патологии и аспекта на формата (изследването на който се счита за истински научен метод) и затова се оказват ограничени, когато в крайна сметка бъдат подложени на проверка в светлината на несъмнени свръхнормални явления. Задачата, която си поставям, приносът, който искам да направя в тази област, се състои в акцентиране на природата на интегриращия принцип на всички съгласувани форми и на това, което (заради липса на 6] по-подходяща дума) може да се нарече душа, или „Аз“. Този принцип, който насища телесната природа и изразява своите реакции чрез емоционални и ментални състояния, разбира се, се признава от много школи по психология, но въпреки това остава неизвестна, неопределима величина. Разкриването на неговия произход им се струва невъзможно. Те не знаят какво е това и дали тази насищаща същност е независима и отделена от телесната природа. Не им е ясно дали това е интегрирана енергийна цялост, възникнала чрез съединяването на клетките на тялото и следователно чрез процеса на еволюция, образувайки мислещо и чувстващо същество; или не е повече от съвкупния живот и съзнание на самите клетки.

Горното представлява обобщение, което служи на нашата цел и ни дава обща представа за съществуващите предположения. По-нататъшното изложение ще ни помогне да видим, че енергиите, които насищат личността и съставляват природата на човешкото същество, естествено се разделят на три групи.

  1. Онези енергии, които наричаме „дух на всеки човек“. Обърнете внимание на повърхностността на тази фраза. Тя е безсмислена и подвеждаща. Духът е Един, но в това принципно единство могат да се различат „огнени точки“, или „божествени искри“. Тези единици в единството са оцветени от три вида енергия, на които те реагират качествено, защото научната истина и духовният факт на природата е, че Бог е Три в Едно и Един в Три. Духът на човека е встъпил във въплъщение по силова линия, излъчваща се от един от тези три потока, които съставляват единния поток, изхождащ от Всевишния.
  2. Тези енергийни потоци се диференцират на три основни, но остават едновременно единен поток. Това е окултен факт, който заслужава 7] най-дълбока медитация. Те от своя страна се диференцират на седем потоци, за които се казва, че „изнасят на светлината“ седем типа души. Именно за тези седем ще говорим.
  3. Енергиите, образувани от тези три, които стават седем и пораждат след това четиридесет и девет типа сила, изразяващи се чрез всички форми в трите света и четирите царства на природата. Така получаваме:
  4. а. Три монадични групи енергии. Чрез тези три групи същностното Единство изразява качествата на Воля, Любов и Интелект.
  5. б. Седем енергийни групи, които представляват средствата за изразяване, чрез които трите основни групи изразяват божествените качества.
  6. в. Четиридесет и девет групи сили, на които реагират всички форми и които съставляват тялото на изразяване за седемте, които от своя страна са отражение на трите божествени качества.

Така, по някакъв мистериозен начин, диференциациите, проявяващи се в природата, се намират в сферата на качеството, а не в сферата на реалността.

Ще говорим именно за седемте групи души (или енергии на душата) и за тройните форми на четвъртото царство на природата, които те създават и чрез които трябва да изразяват качеството на своята лъчева група и енергията на една от трите същностни групи, с която техният Лъч на душата е свързан. По този начин ще се опитаме да допринесем към съвременната психология и да я обогатим с онази езотерична психология, която се занимава с душата, или „Аз“, същността, одухотворяваща формата.

8] В. Третото следствие от изучаването на Лъчите трябва да бъде двойно. Ние не само до известна степен ще разберем вътрешната страна на историята, не само ще получим представа за божествените качества, идващи от трите аспекта и определящи формите на изразяване на физическия план, но и ще разполагаме с практичен метод за анализ, чрез който ще можем да достигнем до правилно разбиране на себе си като одухотворяващи същности и до по-мъдро разбиране на своите ближни. Когато чрез тази работа определим, например, че лъчевата тенденция на нашата душа е воля или могъщество, а нашата личност се управлява от Лъча на предаността, тогава ще можем по-правилно да определим своите възможности, способности и ограничения. Ще определим по-точно своето призвание и сфера на служене, своите ценни качества и резерви, своето истинско предназначение и сила. А когато към това знание добавим анализа, който ще ни покаже, че физическото тяло реагира предимно на Лъча на душата, докато емоционалното тяло е под влияние на Лъча на личността, който освен това е активно проявен в настоящия исторически период, тогава ще се ориентираме правилно в своите проблеми. Ще можем да подходим по-разумно към себе си, към децата, приятелите и колегите си. Ще можем да оказваме по-мъдро съдействие за Плана, който се стреми да се изрази в настоящия конкретен момент.

Общоизвестно е твърдението, че „психология“ буквално означава „слово на душата“. Това е звук, който създава следствие в материята, звук, който може да бъде предизвикан от конкретен Лъч. Това не е просто обяснение, но ако осъзнаем, че всеки от седемте Лъча издава свой собствен звук, който задейства силите, трябващи да работят в унисон с него, тогава целият въпрос за свободната воля на човека, за неговата вечна съдба и способността да проявява упоритост в постигането на своите права, се разрешава напълно. На тези въпроси ще се опитаме да отговорим в хода на нашите разсъждения.

9] Някои от моментите, които искам да изясня, не могат да бъдат доказани и вие няма да можете да ги проверите. Би било разумно да ги приемете като работни хипотези, за да разберете това, за което говоря. Някои от моите твърдения можете да проверите чрез собствения си житейски опит, или те могат да предизвикат определени асоциации във вашия конкретен ум или чувство на дълбока убеденост, идващо от вашето интуитивно осведомено „Аз“. Във всеки случай четете без бързане; използвайте законите на аналогията и съответствието; учете се сами и помагайте на своите ближни в това; опитвайте се да свържете думите ми с познатите ви съвременни теории и помнете, че колкото по-пълно ще живеете като душа, толкова по-добре ще разбирате предлагания материал.

При изучаването на книгата не трябва да забравяме основния постулат, че във всяка окултна работа имаме работа с енергия – с енергийни единици, с енергия, въплътена в форми, с енергийни потоци в движение; и че тези енергии се усилват и въплъщават нашата цел чрез мисълта. Те протичат по ясно обозначено корито на мисловните токове на групата.

Трябва да помним обаче, че именно тук – в сферата на мисълта – се намира пропастта между черната и бялата магия. Именно в сферата на мисълта действат и двата аспекта на магията, поради което се казва, че няма черна магия сама по себе си, докато не бъде засегната областта на ума. Невъзможно е да станеш черен маг, докато волята и мисълта не работят съгласувано, докато не бъде подчинен умът и не се придобие способността за творческа работа на фокусирания ум. Многократно е било казано, че черният маг е рядко явление, и това е истина, защото творческият мислител със способността да проявява непоклатима воля е също толкова рядък.

10] Нека дам пример. Необходимо е да се разбира ясно в тези въпроси, защото, изучавайки психологията на микрокосмоса и започвайки да разбираме неговите лъчеви импулси и енергии, трябва да виждаме ясно къде вървим, за да изберем пътя на себеотдаване, водещ към груповото съзнание, а не пътя на индивидуализма, който в крайна сметка неизбежно води (с организирането на менталния аспект) към пътя на лявата ръка – пътя на черната магия.

Тези силни души, които съзнателно и с разбиране навлизат в областите на духовната сила и вземат оттам това, от което се нуждаят, трябва да действат разумно, стремейки се към последващо правилно разпределение на силата в избраната сфера. На тези, които се смятат за стремящи се и притежават упоритост, която ще ги отведе до желаната цел, трябва да им се напомня, че носят отговорност да допринасят за общото дело и че го правят всеки път, когато мислят за групата, общуват с други стремящи се или медитират.

Нека разпространим тази идея от учащия в групата към самата група, считайки я за групова единица на по-голяма група. Това е прекрасна аналогия за това как работят в настоящето Великите. Затова считайте цялата си работа за групова, която дава неизбежни резултати и засилва груповата мисловна форма.

Вторият момент, който искам да засегна, е свързан с провеждащото се в нашето време неизбежно изпитание на стремящите се и учениците. Това изпитание не е толкова за тяхното място на Пътя, колкото за способността им да живеят в този свят, като са граждани на друго царство и пазители на това, което светът обикновено не признава. Що се отнася до изпитанието и неговата възможна оценка, искам да кажа, че то не е свързано, както смятат някои, с принадлежността им към група или с непоклатимата решимост да следват Пътя. То е било предопределено от собствените им души още преди въплъщението.

11] Техните души са проявили воля за постигане на определена степен на растеж, непозната досега, определена степен на непривързаност към формата, поради което е било необходимо да получат определена подготовка за постигане на освобождение от живота във форма. Представянето, че непрестанните усилия, насочени към постигане на духовна светлина, са причина за трудности или нещастия, не отговаря на действителността. Тази дисциплина, която ученикът налага върху себе си, е известна на душата му още преди приемането на тяло и се определя от закона.

Именно този проблем на енергийните единици и тяхното взаимодействие е в основата на целия предмет за Лъчите, който е тема на нашето изследване. Всяка група в света представлява ядро за фокусиране и взаимодействие на седем типа сили, точно както всяко човешко същество представлява мястото, където се събират седем типа енергия, като два от тях са преобладаващи, а останалите пет са с по-малка мощ. Следователно всяка група може да бъде творчески център, оформящ изразяването на управляващите енергии и насочената мисъл на мислителите в групата.

Затова, от гледна точка на Онези, Които виждат и водят, всяка група създава нещо, което е относително материално и се подчинява на определени строителни закони. Великата работа на Строителите непрекъснато продължава. Построяването често завършва в началните етапи, оставайки безформено, безсмислено, безцелно и безполезно както за боговете, така и за хората.

Но в настоящото време човешката раса като цяло навлиза в ерата на могъществото на интелекта. Много се учат да поддържат устойчиво ума в светлината, започвайки да улавят идеи, които досега не са били възприемани. Ако групата от събрани умове се сплоти в правилен синтез и ако тези умове (в своята индивидуална и ежедневна медитация) се съсредоточават или поддържат ориентация към това, което може да бъде постигнато, те ще могат да уловят великите концепции и интуитивно да възприемат великите идеи. Като група те могат да се научат чрез силата на своето мислене да довеждат тези интуитивно получени идеи за истинното, прекрасното и за Плана до проявено 12] съществуване. Така може да бъде издигнато прекрасно творение, въплъщаващо божествения принцип.

Размишлявайте върху това, стремейки се да развиете способността си за възприемане на тези идеи и да се научите да ги формулирате в мисли, за да станат разбираеми и за другите. Такъв е характерът на истинската работа, която предстои на новите групи, и тези, които могат да оценят тази идея, имат благоприятна възможност да се включат в тази пионерска работа.

Развитият, уравновесен индивид винаги е могъл интуитивно да улавя и конкретизира идеи. И сега групите от синхронно медитиращи ученици трябва да се опитат да правят същото. Синхронизацията на усилието зависи не толкова от фактора на едновременност, колкото от единството на намерението и целта.

Днес в сферата на интуицията има много удивителни неща, с които може да се докоснем. Привилегията на сегашната раса е, че може да установи контакт с онзи „облак от познаваеми неща“, за което древният ясновидец Патанджали говори в своята четвърта книга. Човечеството, чрез множеството си стремящи се, може да улови този „облак“ до такава степен, че човешкият мозък да усети неговото докосване – и това ще се случва повсеместно. До сега това е било привилегия само на редки просветлени виждащи. Така ще бъде възвестен идването на Новата Епоха, и ново знание ще изпълни умовете на хората.

Това може да се демонстрира на практика, ако тези, които се интересуват от този „Трактат за Седемте Лъча“, се настроят към ясно мислене и с уравновесен, просветен ум се опитат да проникнат в този сравнително нов аспект на истината.

Пристъпвайки към разкриването на нова информация за природата на седемте Лъча, смятам за необходимо да напомня на всички, които се заемат да изучават този предмет, че всички умствени предположения за източника на Лъчите ще останат безполезни, докато у всеки ученик не се развие онзи реагиращ апарат и чувствителен механизъм, който ще му позволи да възприема по-широк спектър от контакти, отколкото е възможно в момента. Много хора все още 13] започват да регистрират осъзнаването на онази област на изразяване – областта на осведомеността на душата – за чието съществуване знаят, но която все още не е станала естествена за тях. Много знаят теоретично за нея, но все още нямат практически резултати от прилагането на това знание. Много разбират какво е съзнание и са наясно с царството на душата и редките впечатления, идващи от него, но все още не са станали самото съзнание и не са се отъждествили с душата до такава степен, че осъзнаването на всичко останало да отпадне. Постигането на такова състояние е тяхната задача и цел.

Ще напомня също, че еволюцията на Монадата (енергийния аспект, който се намира на един от трите основни Лъча) може грубо да се раздели на три етапа, водещи към четвърти:

  1. Осъзнаване на долното единство, което представлява единството на природата на формата. В това единство душата се отъждествява толкова изцяло с материалния аспект, че не вижда нищо различно от него и е форма, без да познава себе си като душа. Често това достига кулминация в някой живот на пълно личностно изразяване, когато душата е напълно погълната от личностните реакции. Силата и енергичността на долния живот водят до мощно материално изразяване.
  2. Последваща болезнена диференциация на съзнанието до ясно разбиране на двойствеността. В това състояние човекът ясно осъзнава своята същностна двойственост. Той знае, че е дух-материя, форма-живот и душа в проявление. На този етап, който продължава много животи и води човека по пътя на изпитанията и ученичеството до третото посвещение, центърът на тежестта (ако можем така да се изразим) неуморно се премества от формата към душата. Расте разбирането, че съществува 14] Реалност, която едновременно включва и преодолява двойствеността.

Не забравяйте, че цялата история на еволюцията е история на съзнанието и разширяването на принципа „нарастваща осведоменост“, където микроскопичните интереси на самоосъзнатия човек (тъй като се ограничаваме до обсъждането само на четвъртото царство на природата) постепенно се заменят с развиваща се способност за обхват, която в крайна сметка го въвежда в съзнанието на космическия Христос.

  1. Осъзнаване на горното единство заменя усещането за двойственост, и на този финален етап изчезва усещането за себе си като душа и като тяло. Съзнанието се отъждествява с оживяващия Живот на планетата и Слънчевата система. Преживяното при това състояние на битие не подлежи на никакво изразяване – нито с думи, нито с ум, нито с форма.

Великият еврейски ясновидец се опитал да опише тези три стадии със следните думи:

„Аз Съм; Аз Съм Това; Аз Съм Това, Което Аз Съм.“

Той даде просто, сбито и адекватно изразяване – стига нашето развитие да ни позволява да го оценим. Третият етап (макар и разбираем) не подлежи на изразяване и намеква за четвърти тип осъзнаване – осъзнаването на самото Божество, за което всякакви спекулации са напълно безсмислени.

Коментари (0)


Вашият коментар

Your email address will not be published. Required fields are marked *